728061910713421

In onze maatschappij is relatief weinig aandacht voor het belang van goede voeding, ook voeding tijdens afkicken van een verslaving krijgt weinig aandacht. In Nederland kennen we niet echt een eetcultuur, het moet genoeg zijn en lekker. Dat voeding ons lichaam van essentiële voedingstoffen voorziet is van minder belang. Bij ziekten krijgen we vooral te horen wat we niet moeten eten, maar wat wel goed voor ons is wordt weinig verteld.
Gezonde voeding bij het afkicken van een verslaving is van belang, ik mag wel van groot belang zeggen.

Hoewel er vele nieuwe inzichten zijn over het functioneren van ons lichaam, worden die nog niet breed maatschappelijk gedeeld. Sterker nog, momenteel volg ik een cursus om aan de kwaliteitseisen die gesteld worden aan een ondernemer binnen het welzijn en zorg gebied. De literatuur vermeld de nieuwste inzichten nog niet, het betreft vooral gekende lesstof.

Een van die nieuwe inzichten van het menselijk lichaam is de hersen-darmstelsel as.
Deze as geeft de invloed van beide organen op elkaar weer, een gezonde darmfunctie heeft een positieve invloed op de hersenen. We weten natuurlijk allemaal dat ons lichaam hormonen produceert, een van die hormonen is serotonine.

Serotonine heeft de volgende functie in ons lichaam;
het speelt een belangrijke rol bij onder andere onze stemming, het zelfvertrouwen, slaap, seksuele activiteit, emoties en eetlust. De basisstof voor serotonine is tryptofaan, en dit is ook de basisstof voor melatonine, de stof die voor een goede nachtrust zorgt.
Serotonine heeft een zogenaamde regulerende rol bij de eetlust. Dit wil zeggen dat serotonine een rol speelt bij het gevoel genoeg gegeten te hebben, de verzadigdheid. Uit diverse onderzoeken is naar voren gekomen dat voldoende aanwezigheid van serotonine de behoefte aan calorie-inname drastisch vermindert en hierdoor overgewicht tegengaat.

Hier zien we het belang van een goede serotonine huishouding, ik denk dat bij velen die dit gelezen hebben er wel een paar lampjes zijn gaan branden.
Voor de aanmaak van de basisstof tryptofaan, is dus gezonde voeding en een gezonde darmflora nodig. Uit het een volgt het ander. Gezonde voeding= gezonde darmflora=voldoende aanmaak tryptofaan= serotonine.
Het belang hiervan wordt nog eens onderstreept doordat de productie van tryptofaan/serotonine voor 90% in de darmen plaatsvind en niet in de hersenen!

Welke voeding wel?
Met onze voeding kunnen we dus een grote invloed uitoefenen op hoe wij ons voelen!
Deze gezonde voeding bestaat o.a. uit Kwark, kalkoen, kip, kippenlever, tofu, zalm, amandelen, pinda’s, walnoten, bananen, ananas, melk, honing, tarwebrood bevatten veel tryptofaan.
Neem dit in je voedingspatroon op, om jezelf beter te voelen.
Zeker als je aan het afkicken bent.

Pin It on Pinterest

Share This