728061910713421

Wat is mediteren

Als het woord mediteren valt, komen er vaak afwijzende reacties.
Het zijn meestal reacties die laten zien dat men niet bekend is met het beoefenen van mediteren of het een blauwe maandag zonder succes heeft gedaan.
“Je moet dan in een moeilijke houding gaan zitten, met wierook aan, gedachteloos zijn en ongemak verdragen en je roept steeds Ohm” Dat kun je doen, maar als jij dat niet wilt dan hoeft dat niet. Wat is mediteren dan wel?

“Ik vind het zweverig”
Persoonlijk vindt ik wiskunde zweverig, ik snap er niks van.
Als je iets niet onderzoekt, door er over te lezen of het gewoon praktisch toe te passen dan blijft het zweverig voor je.
In het verleden heb ik geprobeerd te mediteren, dat lukte niet dus ik stopte er mee (nu was ik ook een erg ongeduldig type) Ik had ook de overtuiging dat ik er geen discipline voor had.
Een aantal jaar geleden merkte ik toch dat ik er wat mee wilde, een Zen cursus melde zich.
Ik dacht, laat ik het eens onder begeleiding proberen.

2x per dag voor mij uit zitten focussen op een vast punt. Tot mijn grote verbazing deed ik het, 2 x per dag mediteren. Mijn overtuiging dat ik geen discipline had, klopte dus niet. Collega’s werden blij met mij. Ik werd rustiger, toegankelijker vonden zij. Laat ik nog even een ander misverstand uit de lucht halen, je hoeft niet beslist zittend te mediteren. Je kunt ook meditatief wandelen of iets anders doen waarbij je jezelf kunt focussen zonder gevaar te lopen.

Inmiddels heb ik mij meer verdiept in mediteren.
Een van de grootste misverstanden over mediteren is dat je, je gedachten moet stilleggen.
Dit kan niet. Wij kunnen onze gedachten niet stilleggen, er zullen altijd gedachten zijn.
Gedachteloos worden is dus niet het doel van mediteren.

Bij mediteren leer je, om je aandacht te focussen. Alles wat jou afleidt negeer je (tenzij het gevaar betreft natuurlijk)
Als er een gedachte opkomt negeer je deze, en je richt je aandacht weer op je focus punt.
Dit focus punt, kan een voorwerp zijn, je ademhaling, 1t/m 10 tellen.
Als je dit lang genoeg oefent komt de grap van meditatie, er komen geen afleidende gedachten meer. Hier komt vermoedelijk het beeld vandaan dat je gedachteloos moet zijn als je gaat mediteren.
Gedachteloos zijn, kan het gevolg zijn van je mediteren. We zijn het niet, maar we ervaren het zo. Doordat onze focus zo scherp is, en wij ons zelf geleerd hebben om afleidende gedachten te negeren ervaren wij gedachteloos zijn.
Als je dan jezelf nog heel even de tijd gunt, om te blijven zitten als je meditatie is afgelopen dan kun je een heerlijk moment van welzijn ervaren.

Vanuit de wetenschappelijke hoek is lange tijd ook het oordeel geweest dat mediteren geen nut had, geen toegevoegde waarde of effect.Mediteren blijkt toch veel effectiever te zijn dan ooit gedacht.
Als iemand regelmatig mediteert dan heeft dat een positief effect op de conditie van je hersenen.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de kwaliteit van de hersenen verbeterd, wat helpt om degeneratieve processen als alzheimer, parkinson en dementie tegen te gaan.
Het helpt om neurologische paden die ontstaan zijn door gedrag te verleggen, voor personen uit mijn doelgroep een interessant gegeven.
Door mediteren te beoefenen, kun je meer rust ervaren, minder stress, kun je leren om gedachten die uitnodigen tot het toegeven aan je verslaving beter te negeren. Hierom vindt ik mediteren belangrijk tijdens een afkicktraject en eigenlijk voor het hele leven.
Als je het beoefend, zul je ontdekken dat je er een behoefte aan krijgt, het is een dagelijks cadeau van rust wat jij jezelf kunt gunnen.

 

Pin It on Pinterest

Share This